Lean Management is een managementfilosofie, gericht op het optimaliseren van organisaties en processen om maximale waarde te creëren voor de klant. Het werd in de jaren 50 ontwikkeld door Toyota om de efficiëntie van hun productieproces te verbeteren en heeft later zijn weg gevonden naar de gezondheidszorg om onder andere verspilling (overproductie, wachten, transport, overprocessing, voorraad, beweging, defecten en niet benutte talenten) en inefficiëntie te minimaliseren. Door het toepassen van deze methode kunnen zorginstellingen hun processen stroomlijnen, de kwaliteit van de zorg en patiënttevredenheid naar een hoger niveau tillen en kosten besparen. Het bevorderen van een cultuur van continue verbetering is hierbij een belangrijk doel.
De Lean organisatie
In de wereld van Lean Management worden vaak verschillende ‘belts’ gebruikt om de mate van expertise en betrokkenheid aan te geven. Elk ‘belt’-niveau vertegenwoordigt een toenemend niveau van betrokkenheid en beheersing van Lean-principes, waardoor individuen en teams effectiever kunnen bijdragen aan operationele optimalisatie, continue verbeteringen en klanttevredenheid. Binnen partzorg hebben meerdere collega’s de Green Belt certificering en één de Black Belt certificering. Hieronder zijn de ‘belts’ binnen Lean Management weergegeven.
De vijf principes van Lean Management
Om een dieper inzicht te bieden, duiken we in de vijf principes die de kern vormen van Lean Management en de drijvende kracht zijn achter operationele optimalisatie. Door het hanteren van de vijf principes zet Lean Management organisaties op het pad naar duurzaam succes.
Hieronder enkele tips waarbij kwaliteit voorop staat:
- Waarde Definiëren
Het begint met een diepgaand begrip van wat klanten echt waarderen. Definieer “waarde” vanuit hun perspectief en identificeer welke activiteiten en processen rechtstreeks bijdragen aan het leveren van die waarde. Richt alle inspanningen op het leveren van producten of diensten die aan deze behoeften voldoen.
- Identificatie van Waardestromen
Analyseer de stappen die nodig zijn om tot een eindproduct te komen. Dit onthult waardestromen, maar ook mogelijke inefficiënties, vertragingen en overbodige stappen die moeten worden aangepakt.
- Creëren van Flow
De stroom van werk en informatie moet naadloos zijn. Minimaliseer bottlenecks en vertragingen door zorgvuldig ontworpen processen en beheer de doorvoer om een continue en evenwichtige stroom te garanderen.
- Pull-systeem Implementeren
Verplaats van een voorraadgestuurde naar een vraaggestuurde aanpak. Produceer of lever alleen wat nodig is op basis van de klantvraag om overproductie te vermijden, wat verspilling kan veroorzaken.
- Streef naar Perfectie
Lean Management is een voortdurende reis naar excellentie. Betrek medewerkers op alle niveaus om voortdurende verbeteringen te identificeren en te implementeren, waarbij verspilling en inefficiëntie worden verminderd.
Geschreven door: Esma Teker
E-mail: e.teker@partzorg.nl