Onze collega Renske heeft de afgelopen periode gewerkt in een ouderenzorginstelling als medewerker Beleid & Kwaliteit. Graag vertelt ze hoe haar dag eruit ziet. 

Het is mooi om te zien hoe gedreven iedereen binnen de organisatie is om kwalitatief goede zorg te leveren aan alle bewoners en cliënten. Om daarin te blijven verbeteren is het nodig om intensief met alle betrokkenen samen te werken en elkaars visie en belangen te begrijpen. Dat is niet altijd makkelijk, maar het is wel erg leuk als het lukt.”

Naam: Renske Taks
Sector opdrachtgever: Ouderenzorg
Functie opdracht: Medewerker Beleid & Kwaliteit

     1. Wat houdt je opdracht precies in?

Als interim medewerker beleid en kwaliteit houd ik mij met verschillende onderwerpen bezig. Alles raakt aan het opstellen of herformuleren van organisatiebreed beleid, het uitwerken van nieuwe (scholings-)initiatieven, of het uitvoeren van ‘standaard’ punten op het kwaliteitsjaarplan, zoals de tevredenheidsonderzoeken. Daarbij ben ik verantwoordelijk voor (of betrokken bij) 12 verschillende onderwerpen/projecten, waarin ik samenwerk met collega’s uit alle lagen van de organisatie.

     2. Wat is de grootste uitdaging tot nu toe?
Ik merk in projecten hoe de personeelsschaarste een organisatie kan belemmeren om vooruitstrevende initiatieven echt op te pakken; om projecten op de zetten is het essentieel om de zorgmedewerkers intensief te betrekken, tegelijkertijd drukt ieder uur dat zij niet in de zorg staan ook op de bezetting op de afdeling. Het is een uitdaging om daar een balans tussen te vinden bij het uitdenken en opzetten van projecten. Ik vind het bij mijn huidige opdrachtgever mooi om te zien hoe ook kansen worden gegrepen om deze problematiek aan te pakken, bijvoorbeeld door middel van het opzetten van een leerafdeling. Hiermee wordt de organisatie o.a. aantrekkelijker voor zorgmedewerkers in opleiding.

     3. Wat heb je geleerd tijdens deze opdracht en neem je mee naar een vervolgopdracht?

In het opstarten van projecten heb ik met verschillende lagen binnen de organisatie samengewerkt, van verzorgenden tot aan directie. Ik heb met name geleerd hoe belangrijk het is om onderling begrip te creëren voor de visie van de ander en het gezamenlijk belang van het project. Dat is niet altijd makkelijk, maar het is wel erg leuk als het lukt om daarmee de kwaliteit van zorg te verhogen.

 Wat ik daarnaast heb ingezien is dat landelijke initiatieven en subsidietrajecten een prachtige insteek kunnen hebben voor herkenbare problemen binnen de sector, maar een organisatie kan slechts een aantal grote projecten per jaar dragen. Hierin moeten keuzes worden gemaakt. Om deze keuze te maken is een analyse nodig van de risico’s die het met zich meedraagt om iets uit te stellen en als organisatie het risico te accepteren. Hierin speelt ook de afstemming met het zorgkantoor een belangrijke rol.

     4. Waar kijk je nog het meest naar uit?
Helaas is mijn opdracht per 1 september afgerond, maar ik kijk er naar uit om over een paar maanden weer langs te gaan om te horen/zien hoe het met de projecten en alle collega’s gaat. Ik hoop dat er tegen die tijd stappen zijn gezet in de implementatie van PDL zorg, het nieuwe veiligheidsmanagementsysteem, het dashboard met stuurinformatie en in de digitale communicatie met de huisartsen.

     5. Hoe ontspan je naast je werk?
Omdat de reistijd naar mijn opdracht vrij lang is, lukt het me vaak om alle indrukken van de dag tijdens de rit naar huis achter me te laten met een lekker muziekje of een leuke podcast. Ik haal plezier uit koken en vind het gezellig om een lekkere maaltijd klaar te maken en thuis de werkdag te bespreken. Ook rijd ik vaak na werk nog even langs bij familie of ga ik wandelen met een vriendin. Een rondje hardlopen op zijn tijd doe ik ook graag.

     6. Ben je een vroege vogel of nachtuil ?
Ik ben duidelijk een vroege vogel. Ik kan ervan genieten om ‘s ochtends vroeg een kopje koffie te zetten en een lijstje met to do’s te maken voor die dag. Als het dan halverwege de middag is heb ik al veel punten af kunnen strepen en is er nog genoeg tijd voor andere dingen.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Renske Taks
Bel: +31 (0)88 01 51 600 of stuur een mail naar: